Eerder hebben we verteld over Pondok Belajar in Merauke.
Een vrijwilligersproject om kinderen uit hele arme wijken die niet naar school gaan, op te vangen en naar school proberen te begeleiden. Regelmatig met succes! De initiatiefnemer is Albertus Fiharsono. Hij heeft nu met zijn eigen stichting, AFI (Albertus Fiharsono Institute) een nieuw plan gelanceerd. Onderwijzers uit heel Papoea zijn uitgenodigd om een verhaal te schrijven over hoe zij de Papoea cultuur in hun lessen inbouwen. Papoeakinderen hebben namelijk te maken met specifiek Indonesisch lesmateriaal waarin zij hun eigen cultuur niet herkennen. (denk even aan de Surinaams kinderen die leerden: “de Rijn komt in Lobith ons land binnen”) Uit de inzendingen van deze schrijfwedstrijd worden de beste 15 verhalen gebundeld in een boek dat beschikbaar komt (700 exemplaren) voor het onderwijs. De wedstrijd is ontwikkeld in samenspraak met het hoofd van het departement Onderwijs van de provincie Papoea in Jayapura. Omdat dit onderwijsinitiatief een geweldig instrument is om het onderwijs beter aan te laten sluiten bij de leefwereld van de kinderen hebben wij als PJNS besloten het te ondersteunen, samen met Hapin.
Op 27 december 2020 werd de uitslag via Facebook bekendgemaakt. Er waren 45 verhalen ingeleverd en er zijn 5 prijzen uitgereikt. (3x Juara= kampioen. 2x Harpan = belofte, hoop) 30 van de 45 verhalen worden in het boek opgenomen. Bij het verschijnen van het boek besteden we opnieuw aandacht aan dit project.